Ølholm Skole og Børnehus
Ølholm Skole og Børnehus er en samlet enhed bestående af vuggestue, børnehave, skole og SFO – alle beliggende på samme matrikel i Ølholm, en mindre landsby med ca. 900 indbyggere. Vores fælles placering giver os en unik mulighed for at skabe en tydelig rød tråd i børnenes liv – fra de første skridt i vuggestuen til skolestart og videre gennem SFO og skolegang.
Siden opstarten af vuggestuen den 1. marts 2025 er vi vokset markant, og vi oplever stor opbakning fra lokalområdet. I dag rummer vi, 12 børn i vuggestuen, 42 børn i børnehaven, 85 børn i SFO og omkring 120 elever i skolen. Vi er i alt 36 engagerede medarbejdere, der arbejder tæt sammen om at skabe et trygt og udviklende miljø for børnene – et miljø, vi som personale og ledelse er stolte af, og som er solidt forankret i Hedensted Kommunes værdier og børnesyn (læs bl.a. om de 7 kompetencer på kommunens hjemmeside).
Vi har fælles ledelse og bestyrelse for hele institutionen, hvilket betyder, at vi kan arbejde helhedsorienteret med det enkelte barns trivsel og udvikling – på tværs af alder og afdelinger. Overgangene fra vuggestue til børnehave, og fra børnehave til skole, foregår i trygge og genkendelige rammer med kendte voksne og faste strukturer. Vi er meget bevidste om, at både børn og forældre skal opleve sammenhæng og kontinuitet – og selv være en aktiv del af den.
I vores pædagogiske arbejde tager vi altid udgangspunkt i det enkelte barns behov og udvikling inden for fællesskabets rammer. Vi vægter en åben og tillidsfuld dialog med forældrene og ser samarbejdet som en afgørende faktor for barnets trivsel. Trives et barn ikke, tager vi hånd om det i tæt samarbejde med familien.
Vores tilgang er anerkendende og respektfuld – både i relationen mellem barn og voksen og i relationerne børnene imellem. Vi arbejder målrettet med at skabe stærke, trygge fællesskaber og har fokus på nærvær, leg, guidning og børnenes nærmeste udviklingszone. Samtidig med vores fokus på tryghed og trivsel vægter vi faglighed højt – både hos børn og voksne. Gennem klare målsætninger, handleplaner, læreplaner og systematisk evaluering arbejder vi for, at alle skal blive så dygtige som muligt.